منوی اصلی
Skip Navigation Links
عناوین آخرین مقالات
نظر سنجی
آمار بازدید سایت
مراقبت
باب مراقبت... مراقبت به اين معني است كه خداوند متعال را درهمه حال حاضر وناظر براعمال خود بدانيم. وبراين اساس مواظب اعمال خود باشيم وبه آن رسيدگي کنيم. لازم به ذکر است که مراقبت يکي از دو مقام احسان است. چون احسان همانطور که درحديث صحيح وارد شده است، دو مقام دارد. پيامبر درتعريف احسان فرمود: «أنْ تَعْبُدَ اللهَ كَأنَّكَ تَرَاهُ فإنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فإنَّهُ يَرَاكَ». يعني: احسان آن است خدا را طوري عبادت کني که انگار او را مي بيني، اگر اين احساس به شما دست نداد اين را به يقين بدان که خداوند تو را مي بيند. پس احساس اين که خداوند هميشه همراه و مراقب ماست و گفتار وکردار ما زير نظرش است، "مراقبت" نام دارد. که دربرخي از آيات قرآن واحاديث صحيح به اين مطلب اشاره دارند، ازجمله: 1- وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ(حديد:4) يعني: و او در هر كجا كه باشيد ، با شما است . و هر عملي كه انجام مي دهيد، خداوند مي بيند. 2- إِنَّ اللّهَ لاَ يَخْفَىَ عَلَيْهِ شَيْءٌ فِي الأَرْضِ وَلاَ فِي السَّمَاء (آل عمران:5) شكّي نيست كه هيچ‌چيز نه در زمين و نه در آسمان بر خدا پنهان نمي‌ماند ( كوچك باشد يا بزرگ ، پديدار باشد يا پنهان ، دور باشد يا نزديك خداوند ازآن آگاه است) .‏ 3- يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِي الصُّدُورُ(غافر:19) خداوند از دزدانه نگاه كردن چشمها و از رازي كه سينه‌ها در خود پنهان مي‌دارند ، آگاه است. 4- وَتَوَكَّلْ عَلَى الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ الَّذِي يَرَاكَ حِينَ تَقُومُ وَتَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِينَ (شعراء:217 ــــ 219 ) و بر خداي توانا و مهرورز توكّل كن، آن ذاتي كه چون به عبادت مي ايستي تو را مي بيند. وحرکت تورا در ميان سجده کنندگان مشاهده مي کند. آري الله تعالي هميشه با بندگان خود مي باشد، هرجا که باشند، در دريا ياخشکي، در زمين يافضا، درجاي تاريکي يا مکان روشني، ايستاده يا نشسته، هرجا ودرهر حالتي که باشند خداوند با آنهاست. لازم به ذکر است وقتي مي گوييم خدا با ماست، منظور اين نيست که خداوند درمکاني که ما هستيم وجود دارد. بلکه الله تعالي با علم، قدرت، تدبير، شنوايي، بينايي وسيطره¬ي خود وديگر صفات کاملش، برما احاطه دارد. خداوند مي فرمايد: وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ (انعام:18) يعني: ‏ او بر سر بندگان خود مسلّط است و او حكيم ( است و كارهايش را از روي حكمت انجام مي‌دهد ، و از احوال و اوضاع ) بس آگاه است . عزيزان بعد از اينکه طبق فرموده خداوند در قرآن کريم فهميديم که الله تعالي حاضر وناظر بر رفتار ماست. چه کار بايد بکنيم؟ جواب اين است که به اين حديث رسول الله ـ صلي الله عليه وسلم ـ عمل بکنيم که فرمود: «اتَّقِ اللَّهِ حَيْثُمَا كُنْتَ، وَأَتْبِعِ السَّيِّئَةَ الحَسَنَةَ تَمْحُهَا، وَخَالِقِ النَّاسَ بِخُلُقٍ حَسَنٍ» يعني: هرجا كه هستي تقواي خدا را رعايت كن واگر گناه کردي بعداز گناه کار نيکي انجام بده تا آن کارخوب اثر گناه ومعصيت را از قلب تو بزدايد.‏ واحاديث صحيح ديگري هم در باب مراقبت و خويشتنداري روايت شده که به دو مورد آنها با شرح وتوضيح اشاره مي کنيم: حديث (1): عَنْ أَبِي سَلَمَةَ، أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ: «إِنَّ اللَّهَ يَغَارُ، وَغَيْرَةُ اللَّهِ أَنْ يَأْتِيَ المُؤْمِنُ مَا حَرَّمَ اللَّهُ» ( روايت از بخاري: 4/263) برداشتهاي حديث: 1. اثبات غيرت وخشم براي خداي متعال، ولي خشم خدا مثل خشم بندگان نيست. 2. خداوند از اعمال ما آگاه است و انجام محرّمات باعث خشم خدا مي شود، سعي کنيم باپرهيز از آنها خشم خدا را ازخود دورکنيم وبجاي آن فرمانهاي الهي را انجام دهيم وبه حلال اکتفاء کنيم تا رضايت الهي را جلب کنيم. حديث(2): عن عُبَادَةَ بْنَ الصَّامِتِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ: بَايِعُونِي عَلَى أَنْ لاَ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ شَيْئًا، وَلاَ تَسْرِقُوا، وَلاَ تَزْنُوا، وَلاَ تَقْتُلُوا أَوْلاَدَكُمْ، وَلاَ تَأْتُوا بِبُهْتَانٍ تَفْتَرُونَهُ بَيْنَ أَيْدِيكُمْ وَأَرْجُلِكُمْ، وَلاَ تَعْصُونِي فِي مَعْرُوفٍ، فَمَنْ وَفَى مِنْكُمْ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ، وَمَنْ أَصَابَ مِنْ ذَلِكَ شَيْئًا فَعُوقِبَ بِهِ فِي الدُّنْيَا فَهُوَ لَهُ كَفَّارَةٌ، وَمَنْ أَصَابَ مِنْ ذَلِكَ شَيْئًا فَسَتَرَهُ اللَّهُ فَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ، إِنْ شَاءَ عَاقَبَهُ، وَإِنْ شَاءَ عَفَا عَنْهُ». برداشتهاي حديث: اين حديث رسول الله صلي الله عليه وسلم از اصحاب خواسته که با اوبيعت کنند. ودرضمن بيعت آنها را از امور زير نهي کرده است. 1- نهي از شرك ورزيدن به خدا، زيرا اين كار طبق آيه قران ظلم بزرگي است. وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ.(لقمان:13)پس اين ازجمله وصيت هاي لقمان حکيم به فرزندش است که خداوندآن را درقرآن ذکر کرده است. بنابراين هرمسلماني با الگو گرفتن از اين وحديث لازم است فرزندانش را از عمل شرک برحذر دارد. 2- نهي از دزدي كردن، كه حق الناس است وبرداشتن مال مردم بناحق دراسلام روا نيست. 3- نهي از عمل زشت زنا: لازم به ذکراست دراسلام ازکارهاي که ممکن است منجر به زنا شود هم نهي شده است. خداوند فرمود: وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا (اسراء:32) يعني: و ( با انجام عوامل و انگيزه‌هاي زنا ) به زنا نزديك نشويد كه زنا گناه بسيار زشت و بدترين راه و شيوه است مثل خيره شدن به نامحرم، لبخند زدن با او، شوخي کردن و... 4- نهي از تهمت زنا به کسي، زيرا اين باعث لکه دار شدن آبروي شخص ورسوايي او درجامعه مي شود. وبدون اينکه شخص کار بدي انجام داده ياشد نبايد به او بدبين شد. ونيز نبايد اسرار فرد را پيش ديگران فاش کرد. 5- نهي از نافرماني پيامبر، زيرا اطاعت رسول الله در قرآن کريم همراه اطاعت خداوند آمده است: ‏ وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ‏( آل عمران:132) ‏ يعني: و از خدا و پيغمبر اطاعت كنيد تا كه ( در دنيا و آخرت ) مورد رحمت و مرحمت قرار گيريد . ‏ در ادامه حديث پيامبر مي فرمايد: هرکس موارد نهي شده در حديث را رعايت کرد وخود را ازگناه حفظ کرد خداوند به او اجر وپاداش مي دهد.وهر کس مرتکب آنها شد ودر دنيا حد بر اوجاري شد ومجازات شد گناهش پاک مي شود.اما اگرکسي مرتکب گناه شد وخداوند اورا پوشانيد وکسي متوجه گناهش نشد. عمل او به خدا واگذار مي شود .خداوند خودش هر طور بخواهد با او برخورد مي کند يا اورا مجازات مي کند يا اينکه او را مي بخشد. حكايت: آورده اند که: يکي از حکماي بزرگ به ديدن يکي از دوستان خود رفت. آن شخص پسر کوچکي داشت که خيلي باهوش بود. حکيم به آن پسربچه گفت: اگر به من بگويي خدا کجاست يک عدد پرتقال به تو خواهم داد. پسر باکمال ادب واحترام جواب داد: من به شما دو دانه پرتقال مي دهم اگر بگويي خدا کجا نيست. حکيم از اين حاضرجوابي تعجب کرد و او را مورد لطف خود قرار داد. نتيجه: گرايش به خدا در نهاد همه انسانها وجود دارد وطبق فرموده پيامبر هر نوزادي بر فطرت خداشناسي به دنيا مي آيد. اين فطرت پاک وخدايي اگر درمحيط هاي پاک حفظ شود سالم مي ماند ولي اگر در محيط آلوده باشد ازمسير الهي منحرف مي شود. شعر: پر مذبذب مباش و سر گردان ....................... که ثباتست سيرت مردان خويشتن دار و راست باش و امين .................کز يسار تو ناظرند و يمين قدم اندر زمين منه جز رست ...................کاسمان را نظر به جانب تست کوش تا بي حضور دم نزني..............................بر زمين خدا قدم نزني چون روي نرم باش و آهسته ....................... تا نگردند خاکيان خسته از تو موري اگر بيزارد ............................پيشت آنرا به حشر باز آرد چون صغير و کبير نيست معاف ..................در صغاير قدم منه به گزاف اوحدي مراغه اي از خداوند متعال خواهانيم به ما توفيق دهد که با شنيدن اين آيات واحاديث اين احساس وشعور را درخود تقويت کنيم که خداوند را حاضر وناظر برخود بدانيم ودرجهت اصلاح عمل خود بکوشيم تا در دنيا وآخرت سربلند وسر افراز باشيم.آمين
تبلیغات
ورود استاتید
ورود طلاب
لینک های مرتبط