منوی اصلی
Skip Navigation Links
عناوین آخرین مقالات
نظر سنجی
آمار بازدید سایت
اهمیت وفضیلت سلام
اهمّیت وفضیلت سلام وانتشار آن در بین مسلمین الحمدلله والصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله ومن والاه دانشمندان درکتابهای خود بخشی به نام «سلام»گشوده اند.ومنظورشان از سلام،درود وشاد باشی است.که پیامبرخدا محمد بن عبدالله صلی الله علیه وسلم برای امتش وضع نموده است؛سلام به معنی دعای سلامتی وخوشبختی وتندرستی وعافیت از هر گونه بلا وگرفتاری می باشد.لذا وقتی به کسی می گوییم: ( السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته) به این معنی است که حق تعالی تو را از هرگونه بلاومصیبت مانند:بیماری، حسادت،کینه و اذیت و آزار شیاطین جنّ و انس و از آتش دوزخ سلامت بدارد. باید بدانیم «سلام» واژه ای فراگیر می باشد.خداوند عزوجل می فرماید:(یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا ذَالِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ) (نور/27) ترجمه "ای کسانی که ایمان آورده‌اید! در خانه‌هایی غیر از خانه خود وارد نشوید تا اجازه بگیرید و بر اهل آن خانه سلام کنید؛ این برای شما بهتر است؛ شاید متذکّر شوید." ورسول الله علیه الصلاة والسلام می فرماید: «إنَّ أَفضلَ الإسلامِ أَن تَطعُمَ الطَّعامُ وَتَقرَأُ السَّلامُ عَلی مَن عَرفتَ وَعَلی مَن لَم تَعرَف» امام بخاری ومسلم و ابوداوود ونسایی وابن ماجه واحمد، از حدیث عبد الله بن عمر رضی الله عنهما روایت کرده اند. ترجمه:"همانا برترین وبهترین کارها در اسلام، غذا دادن وسلام کردن بر کسی که می شناسی یا نمی شناسی." از این حدیث اینگونه فهمیده می شود که علت طرح سؤال از سوی یاران رسول الله صلی الله علیه وسلم تنها " کسب علم وآگاهی ازموضوع" نیست، بلکه " عمل کردن" ازجمله ی اهداف طرح سؤال ازسوی صحابه بوده است. *مسلمانان به سلام کردن و انتشار آن در میان خود وجامعه امر شده اند. رسول الله علیه الصلاة والسلام می فرماید: «والله لا تَدخُلُوا الجَنَّةَ حتّی تُؤمِنُوا وَلا تُؤمِنُوا حَتّی تَحابُّوا، أَفَلا أُخبِرُکُم بِشَیءٍ إِذا فَعَلتُمُوهُ تَحَابَبتُم؟ أَفشُوا السَّلامَ بَینَکُم» ترجمه:" سوگند به پروردگار که وارد بهشت نمی شوید تا اینکه ایمان آورید و ایمان ندارید مگر اینکه همدیگر را دوست داشته باشید. آیا شما را به امری راهنمایی نمایم که اگرآن را انجام دهید همدیگر را دوست می دارید، سلام را در میان همدیگررواج دهید." به حق که جامعه ی عمل پوشاندن به اوامر ودستورات رسول الله علیه الصلاة والسلام مودّت ومحبت ودوستی را ایجاد می کند.اگرشما به فردی سلام کنید ولی جواب ندهد، در دل شما ناراحتی ونفرت نسبت به وی ایجاد می شود، وبالعکس آن؛ محبت ودوستی به وجود می آید.پس باید به هر فرد مسلمان چه او را بشناسیم یا او را نشناسیم طبق دستور رسول الله علیه الصلاة والسلام با لبخندی دوستانه به او سلام کنیم. *سلام وکیفیت آن: حدیثی از مقداد بن اسود رضی الله عنه روایت شده است، که رسول الله صلی الله علیه وسلم شب هنگام که وارد خانه می شدند به آرامی سلام می کردند تا خفته ای بیدار نشود. پس باید هنگامی که وارد اتاق شدیم وافرادی خوابیده اند، آهسته و آرام سلام کنیم تا کسی بیدار نشود. در غیر این صورت کار زیبنده و درستی نخواهد بود. رسول الله صلی الله علیه وسلم با بلندکردن دست مبارک خود به گروهی از زنان در مسجد سلام کردند. امام نووی می گوید: رسول الله صلی الله علیه الصلاة والسلام با دست و زبان سلام کردند. اگر با دست یا بوق زدن قصد القای سلام را داریم، باید با زبان نیز"سلام" را تلفظ کنیم. *آداب سلام عن ابی هریرة رضی الله عنه، أنّ رسول الله صلی الله علیه وسلم قال:(یُسَلِّمُ الرّاکِبُ عَلَی الماشِی وَالماشِی عَلَی القائِدِ وَالقَلیل عَلَی الکَثیر)"متفق علیه" ترجمه:«ابوهریره رضی الله عنه می گوید:رسول الله علیه الصلاة والسلام فرمودند:سواره بر پیاده وپیاده بر نشسته وتعداد افراد کمتر برگروه بیشتر سلام کنند.» وعن أبی أمامة الباهلی رضی الله عنه قال: قال رسول الله صلی الله علیه وسلم:( إِنَّ أَولَی النّاسِ بِالله مَن بَدَأَهُم بِالسَّلام) ترجمه:« أبوأمامه رضی الله عنه می گوید:رسول الله علیه الصلاة والسلام فرمودند:نزدیکترین مردم به خدای متعال کسی است که آغاز گر سلام کردن بر مردم باشد.» از این احادیث نتیجه می گیریم که کسی در سلام پیش دستی کند، نزد حق تعالی منزلت وقرب بیشتری دارد. ولازم است که درزندگی از تکبر و خود بینی دور باشیم. وباید گفت زمانی که سواره بر پیاده وپیاده بر نشسته وافراد کمتر بر افراد بیشتر سلام کنند. مسلّماً از خودخواهی خود را نجات می دهد وتواضع وفروتنی جای افعال مذموم را می گیرد. *مستحب بودن تکرار سلام،درتکرار شدن ملاقات با همدیگر* حدیثی ازامام بخاری وامام مسلم روایت شده است، ازابوهریره رضی الله عنه درباره شخصی که نمازش را درست ادا نمی کرد.مردی به مسجد آمد ونماز خواند، آنگاه نزد رسول الله علیه الصلاة والسلام آمد و به حضرت سلام کرد، ورسول الله جواب سلام او را دادند و فرمودند بازگرد ونماز بخوان واین کار سه بار انجام داد.(ریاض الصالحین) *پس اگر لحظات کوتاهی از هم جدا شدیم و دوباره همدیگر را ملاقات، سنت است که دوباره سلام کنیم. *وروایت دیگر نیز از رسول الله علیه الصلاة والسلام داریم که فرمودند: (إِذا لَقِیَ أَحَدُکُم أَخاهُ فَلیُسَلِّم عَلَیهِ فَإِن حالَت بَینَهُما شَجَرَةً أَو جِداراً أَو حَجَرٍثُمَّ لَقِیَهُ فَیُسَلِّم عَلَیهِ) "رواه داوود" ترجمه:«أبوهریرة رضی الله عنه می گوید:رسول الله علیه الصلاة والسلام فرمودند:هرگاه کسی از شما با برادرمسلمان خود برخورد کرد به اوسلام کند و اگر درختی یا دیواری یا سنگی در میانشان حایل شد وباز او را دید دوباره به او سلام کند.سلام به هنگام ورود به منزل شخصی خود نیز سنت است، لذا در همین رابطه الله متعال در سوره ی نور آیه ی 61 می فرماید: (فَإِذَا دَخَلْتُم بُيُوتًا فَسَلِّمُوا عَلَى أَنفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَكَةً طَيِّبَةً كَذَالِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ) ترجمه:«و هنگامی که داخل خانه‌ای شدید، بر خویشتن سلام کنید، سلام و تحیّتی از سوی خداوند، سلامی پربرکت و پاکیزه این گونه خداوند آیات را برای شما روشن می‌کند، باشد که بیندیشید.» وعن انس رضی الله عنه قال : قال رسول الله صلی الله علیه وسلم:(یا بُنَیَّ إذا دَخَلتَ عَلی أَهلِکَ فَسِلِّم یَکُن بَرَکَةً عَلَیکَ وَعَلی أَهلِ بَیتِکَ) ترجمه:«انس رضی الله عنه گوید:رسول الله علیه الصلاة والسلام فرمودند:ای فرزندم وقتی نزد خانواده ات می روی سلام کن که خیر وبرکت برای تو وخانواده ات خواهد بود.» *سلام برکودکان عن انس رضی الله عنه :(أنّه مَرَّعَلی صِبیانٍ نُسَلِّمَ عَلَیهِم وَقَالَ: کان رَسُولُ الله عَلَیهِ الصَّلاةُ وَالسَّلام یَفعَلهُ.) "متفق علیه" ترجمه:«روایت است که انس رضی الله عنه از کنار تعدادی کودک گذر کرد، وبه آنها سلام کرد. وفرمود رسول الله علیه الصلاة والسلام این کا را انجام می دادند.» *احادیث پیامبر بر مشروعیت سلام به زنان بیگانه: سهل بن سعد مي گوید : زنی در میان ما بود که مقداری چغندر می آورد و در دیگ می ریخت و دانه های جو را آرد می کرد و به چغندر پخته شده می افزود آن گاه که نماز جمعه را می خواند یم وباز می گشتیم به او سلام می گفتیم و او آن غذا را نزد ما می آورد .حدیث بالایی عمل صحابه را نشان می دهد که به زنان بیگانه سلام می کردند، و این در هنگامی است که خطر فتنه یا نیت سوئی وجود نداشته باشد. اسماء دختر یزید رضی الله عنه می گوید: پیامبر صلی الله علیه وسلم : از کنار عده ای از زنان گذشت و به ما سلام کرد.پیامبر و اصحاب الگوی ما هستند و ما باید از ایشان تبعیت کنیم در همه ی امور بالأخص امور اجتماعی که مهم و ضروری است.پس سلام کردن به زنان محارم سنت است و هیچ ایرادی برآن نیست اما سلام کردن به زنان نامحرم دارای شرط است آن شرط این است که آن زنان در سن پیری باشند ویا اگر در سن پیری نباشند خطر فتنه در آن کم باشد. مثلا در خانه ای وارد شدن و سلام کردن به جمع حاضر خانه خواه زن باشند یا مرد خواه بیگانه باشند خواه آشنا ایرادی ندارد همان طور که صحابه به آن زن چغندر پز سلام می کردند. *سلام کردن به انسان به غیر مسلمان أسامه رضی الله عنه می گوید : پیامبر صلی الله علیه وسلم از کنار مجلسی گذشت که مسلمانان و مشرکان بت پرست و یهودیان در آن با هم نشسته بودند و پیامبر به آنها سلام کرد.(متفق علیه) در قرآن نیز اشاراتی به برخورد با کافران شده:(وَإِذَا حُيِّيْتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا) ﴿نساء/٨٦﴾ ترجمه:«و هنگامی که به شما سلام می گویند،بهتر یا به مانند آن پاسخ دهید، بیگمان الله حسا برس همه چیز است.» *مستحب بودن سلام آخر مجلس مستحب است هرگاه شخص وارد مجلسی شد و طبق سنت سلام کرد، وقتی خواست از مجلس خارج شود هم سلام کند. ابوهریره رضی الله عنه می گوید: رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرمایند: هرگاه کسی از شما وارد مجلسی می شود، باید سلام کند و چون می خواست برخیزد باید سلام نماید زیرا سلام نخست بهتر و شایسته تر از سلام پایانی نیست. (حسن) چه قدر زیباست که هم ورود با سلام باشد و خروج هم با سلام باشد و این یک فرهنگ غنی و پربار است و پیامبر همانطورکه سلام کردن درهنگام ورود به مجلس را مهم می دانند سلام پایانی را کمتر از آن نمی دانند. مانند طواف مکه که هنگام ورود یک طواف و هنگام خروج از مکه طواف پایانی را انجام می دهیم و این از کمال شریعت اسلام است ،که هر چیزی را به تمام و کمال ذکر کرده است . *پایان بخش باب سلام و آداب آن:روشن است که انسان هنگام ورود به یک جمع سلام می کند و همان گونه که پیش تر بیان شد سلام کردن سنت موکده است و جواب سلام فرض عین است و اگر کسی به یک گروه سلام کند جواب سلام بر آن گروه فرض کفایه است.یعنی اگر یک یا چند نفر از افراد گروه جواب سلام دادند جواب سلام از دیگران ساقط می شود.
تبلیغات
ورود استاتید
ورود طلاب
لینک های مرتبط